PRACOWNIE WTZ W HARBUTOWICACH

  1. Pracownia gastronomiczna:

Cel pracowni – nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, obsługi sprzętów kuchennych. Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności przygotowujących do samodzielnego prowadzenie gospodarstwa domowego oraz pracy pod nadzorem w małej gastronomii. 

Zakres działań pracowni gastronomicznej:

  • samodzielne i pod nadzorem przygotowanie potraw
  • zapoznanie z zasadami zdrowego żywienia, wartości produktów odżywczych
  • kształtowanie umiejętności poczucia estetyki przygotowanych potraw, czystości
    i dokładności oraz umiejętności podawania posiłków
  • nabywanie praktycznej umiejętności obsługi sprzętów AGD (mikser, maszynka do mięsa, kuchenka, piekarnik, patelnie elektryczne itp)
  • kształtowanie umiejętności planowania i realizowania zakupów
  • trening ekonomiczny
  • trening społeczny
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  1. Pracownia stolarska:

Cel  pracowni – doskonalenie dokładności i cierpliwości przy wykonywanych pracach, usprawnianie motoryki małej oraz pobudzanie wyobraźni i kreatywności uczestników.
W pracowni wykonywane są różnorodne prace związane z obróbka drewna , w tym prace artystyczne, ramki, karmniki, skrzynki, wieszaki itp. Uczestnicy nabywają wiedzę
i umiejętności dotyczące obróbki drewna i  sklejki. Nabyte umiejętności mają umożliwić uczestnikom podjęcie pracy zawodowej. 

Zakres działań pracowni stolarskiej:

  • Obróbka drewna (szlifowanie, czyszczenie, cięcie, klejenie drewna)
  • wyżynanie elementów ozdobnych  wyżynarką do drewna
  • wytwarzanie przedmiotów użytkowych  z drewna (półek, kwietników, ramek, karmników, wieszaków)
  • wytwarzanie przedmiotów ozdobnych z drewna (zabawki)
  • współpraca z innymi pracowniami np. poprzez wykonywanie elementów do zdobienia dla pracowni artystycznych
  • wykonywanie prostych napraw na WTZ np. malowanie, klejenie, naprawa mebli czy sprzętów
  • trening ekonomiczny
  • trening społeczny
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  1. Pracownia prasowalnicza 

Celem pracowni jest  opanowanie przez uczestnika umiejętności niezbędnych do samodzielności w samoobsłudze, poprawa zaradności osobistej oraz kształtowanie umiejętności zawodowych.

Zakres działań pracowni prasowalniczej:

  • reperowanie odzieży
  • nauka segregowania i składania ubrań
  • nauka prasowania
  • utrzymanie ładu i porządku wokół WTZ
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia ceramiczna 

Cel pracowni – nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności z zakresu technik ceramicznych ,manualnych pozwalających uwrażliwiać na sztukę i osiągać maksymalną sprawność motoryki małej. 

Zakres działań pracowni ceramicznej:

  • wykonywanie prac ceramicznych tj. donic,  ramek, tac wazonów, dzwonków, aniołów metodą wałeczków, kuleczek, odlewów
  • praca manualna w glinie 
  • wypalanie w piecu ceramicznym prac
  • szkliwienie i dekorowanie prac różnymi technikami
  • wypalanie prac pokrytych granulatem szklanym
  • nauka pracy na kole garncarskim
  • nauka organizacji i kultury pracy
  • organizowanie zajęć o charakterze zajęcia integracyjnym
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia papierniczo – komputerowa

Cel pracowni – nauka, kształtowanie i utrwalenie umiejętności z zakresu obsługi komputera, programów komputerowych, internetu oraz urządzeń biurowych. Nauka umiejętność związanych z recyklingiem papieru. 

Zakres działań pracowni papierniczo-komputerowej

  • nauka i utrwalanie podstaw obsługi komputera
  • przepisywanie tekstów
  • tworzenie gazetek na tablicy informacyjnej WTZ
  • obsługa drukarki, gilotyny, bindownicy
  • korzystanie z programów edukacyjnych
  • kształtowanie umiejętności pisania pism urzędowych, CV, życiorysu
  • nauka i utrwalanie umiejętności obsługi sprzętów cyfrowych (aparat, kamera)
  • czerpanie papieru
  • wykonywanie prac artystycznych z wykorzystaniem papieru czerpanego – papieroplastyka
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia krawiecka 

Celem pracowni jest doskonalenie umiejętności szycia przy zastosowaniu techniki pracy ręcznej i maszynowej. Rozwijanie sprawności manualnych. Kształcenie zdolności ruchów precyzyjnych. Pobudzenie aktywności i wyobraźni twórczej. Nauka czerpania radości
z efektów własnej pracy. 

Zakres działań pracowni szwalniczej obejmuje:

  • nauka reperowania odzieży 
  • nauka obsługi maszyny do szycia i żelazka
  • wykonywanie strojów, teatralnych, maskotek, zabawek, masek karnawałowych 
  • nauka technik haftu i  szydełkowania.
  • nauka wykroju i łączenia elementów materiału 
  • kształtowanie umiejętności szycia ręcznego ściegami tj. fastrygą, ściegiem prostym, gobelinowym, ozdobnym
  • stosowanie powyższych umiejętności przy wyszywaniu serwetek, obrusów, obrazów metodą krzyżykową, richelieu
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia plastyczna 

Celem pracowni  jest nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu różnych technik plastycznych i technicznych , wyrabianie umiejętności manualnych oraz rozwijania indywidualnych umiejętności i twórczego myślenia. Zasadniczym celem terapii pracowni poza wykonywaniem czynności manualnych  jest również doskonalenie wyobraźni, spostrzegawczości, koncentracji uwagi.

Zakres działań pracowni plastycznej obejmuje:

  • pracę różnymi technikami plastycznymi (akwarele, farby olejne, akrylowe, kredki ołówkowe, pastelowe itp)
  • wykonywanie prac ręcznych (zdobienie przedmiotów)
  • wykonywanie prace technicznych (kartki okolicznościowe, ozdoby z różnych materiałów, prace z bibuły)
  • kształtowanie twórczości własnej
  • wykonywanie form przestrzennych z drewna, masy solnej, gipsu
  • przygotowywanie prac konkursowych o  tematyce plastycznej
  • przygotowywanie prac na wystawy promujące twórczość osób niepełnosprawnych
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia ogrodnicza 

Cel pracowni jest  nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu BHP, obsługi narzędzi ogrodniczych oraz pomocy niezbędnych do pracy w pracowni, uwrażliwianie na piękno przyrody, rozładowanie napięć, wyciszanie, usprawnianie fizyczne.

Zakres działań Pracowni Ogrodniczej

  • dbanie o roślinność na terenie zielonym przy WTZ 
  • nabywanie wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska
  • nauka hodowli i pielęgnacji roślin 
  • kształtowanie umiejętności układania bukietów i stroików okolicznościowych
  • wykonywanie prac manualnych z dóbr natury i zbiorów z działki
  • dbanie o rośliny zielone na WTZ (sadzenie, przesadzanie, podcinanie, podlewanie)
  • wykonywanie prac plastycznych oraz stroików okolicznościowych
  • wykonywanie wełnianych dekoracji met. filcowania
  • odlewanie ozdób gipsowych 
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie