- Pracownia gastronomiczna:
Cel pracowni – nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, obsługi sprzętów kuchennych. Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności przygotowujących do samodzielnego prowadzenie gospodarstwa domowego oraz pracy pod nadzorem w małej gastronomii.
Zakres działań pracowni gastronomicznej:
- samodzielne i pod nadzorem przygotowanie potraw
- zapoznanie z zasadami zdrowego żywienia, wartości produktów odżywczych
- kształtowanie umiejętności poczucia estetyki przygotowanych potraw, czystości
i dokładności oraz umiejętności podawania posiłków - nabywanie praktycznej umiejętności obsługi sprzętów AGD (mikser, maszynka do mięsa, kuchenka, piekarnik, patelnie elektryczne itp)
- kształtowanie umiejętności planowania i realizowania zakupów
- trening ekonomiczny
- trening społeczny
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- Pracownia stolarska:
Cel pracowni – doskonalenie dokładności i cierpliwości przy wykonywanych pracach, usprawnianie motoryki małej oraz pobudzanie wyobraźni i kreatywności uczestników.
W pracowni wykonywane są różnorodne prace związane z obróbka drewna , w tym prace artystyczne, ramki, karmniki, skrzynki, wieszaki itp. Uczestnicy nabywają wiedzę
i umiejętności dotyczące obróbki drewna i sklejki. Nabyte umiejętności mają umożliwić uczestnikom podjęcie pracy zawodowej.
Zakres działań pracowni stolarskiej:
- Obróbka drewna (szlifowanie, czyszczenie, cięcie, klejenie drewna)
- wyżynanie elementów ozdobnych wyżynarką do drewna
- wytwarzanie przedmiotów użytkowych z drewna (półek, kwietników, ramek, karmników, wieszaków)
- wytwarzanie przedmiotów ozdobnych z drewna (zabawki)
- współpraca z innymi pracowniami np. poprzez wykonywanie elementów do zdobienia dla pracowni artystycznych
- wykonywanie prostych napraw na WTZ np. malowanie, klejenie, naprawa mebli czy sprzętów
- trening ekonomiczny
- trening społeczny
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- Pracownia prasowalnicza
Celem pracowni jest opanowanie przez uczestnika umiejętności niezbędnych do samodzielności w samoobsłudze, poprawa zaradności osobistej oraz kształtowanie umiejętności zawodowych.
Zakres działań pracowni prasowalniczej:
- reperowanie odzieży
- nauka segregowania i składania ubrań
- nauka prasowania
- utrzymanie ładu i porządku wokół WTZ
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia ceramiczna
Cel pracowni – nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności z zakresu technik ceramicznych ,manualnych pozwalających uwrażliwiać na sztukę i osiągać maksymalną sprawność motoryki małej.
Zakres działań pracowni ceramicznej:
- wykonywanie prac ceramicznych tj. donic, ramek, tac wazonów, dzwonków, aniołów metodą wałeczków, kuleczek, odlewów
- praca manualna w glinie
- wypalanie w piecu ceramicznym prac
- szkliwienie i dekorowanie prac różnymi technikami
- wypalanie prac pokrytych granulatem szklanym
- nauka pracy na kole garncarskim
- nauka organizacji i kultury pracy
- organizowanie zajęć o charakterze zajęcia integracyjnym
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia papierniczo – komputerowa
Cel pracowni – nauka, kształtowanie i utrwalenie umiejętności z zakresu obsługi komputera, programów komputerowych, internetu oraz urządzeń biurowych. Nauka umiejętność związanych z recyklingiem papieru.
Zakres działań pracowni papierniczo-komputerowej
- nauka i utrwalanie podstaw obsługi komputera
- przepisywanie tekstów
- tworzenie gazetek na tablicy informacyjnej WTZ
- obsługa drukarki, gilotyny, bindownicy
- korzystanie z programów edukacyjnych
- kształtowanie umiejętności pisania pism urzędowych, CV, życiorysu
- nauka i utrwalanie umiejętności obsługi sprzętów cyfrowych (aparat, kamera)
- czerpanie papieru
- wykonywanie prac artystycznych z wykorzystaniem papieru czerpanego – papieroplastyka
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia krawiecka
Celem pracowni jest doskonalenie umiejętności szycia przy zastosowaniu techniki pracy ręcznej i maszynowej. Rozwijanie sprawności manualnych. Kształcenie zdolności ruchów precyzyjnych. Pobudzenie aktywności i wyobraźni twórczej. Nauka czerpania radości
z efektów własnej pracy.
Zakres działań pracowni szwalniczej obejmuje:
- nauka reperowania odzieży
- nauka obsługi maszyny do szycia i żelazka
- wykonywanie strojów, teatralnych, maskotek, zabawek, masek karnawałowych
- nauka technik haftu i szydełkowania.
- nauka wykroju i łączenia elementów materiału
- kształtowanie umiejętności szycia ręcznego ściegami tj. fastrygą, ściegiem prostym, gobelinowym, ozdobnym
- stosowanie powyższych umiejętności przy wyszywaniu serwetek, obrusów, obrazów metodą krzyżykową, richelieu
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia plastyczna
Celem pracowni jest nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu różnych technik plastycznych i technicznych , wyrabianie umiejętności manualnych oraz rozwijania indywidualnych umiejętności i twórczego myślenia. Zasadniczym celem terapii pracowni poza wykonywaniem czynności manualnych jest również doskonalenie wyobraźni, spostrzegawczości, koncentracji uwagi.
Zakres działań pracowni plastycznej obejmuje:
- pracę różnymi technikami plastycznymi (akwarele, farby olejne, akrylowe, kredki ołówkowe, pastelowe itp)
- wykonywanie prac ręcznych (zdobienie przedmiotów)
- wykonywanie prace technicznych (kartki okolicznościowe, ozdoby z różnych materiałów, prace z bibuły)
- kształtowanie twórczości własnej
- wykonywanie form przestrzennych z drewna, masy solnej, gipsu
- przygotowywanie prac konkursowych o tematyce plastycznej
- przygotowywanie prac na wystawy promujące twórczość osób niepełnosprawnych
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia ogrodnicza
Cel pracowni jest nauka, kształtowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu BHP, obsługi narzędzi ogrodniczych oraz pomocy niezbędnych do pracy w pracowni, uwrażliwianie na piękno przyrody, rozładowanie napięć, wyciszanie, usprawnianie fizyczne.
Zakres działań Pracowni Ogrodniczej
- dbanie o roślinność na terenie zielonym przy WTZ
- nabywanie wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska
- nauka hodowli i pielęgnacji roślin
- kształtowanie umiejętności układania bukietów i stroików okolicznościowych
- wykonywanie prac manualnych z dóbr natury i zbiorów z działki
- dbanie o rośliny zielone na WTZ (sadzenie, przesadzanie, podcinanie, podlewanie)
- wykonywanie prac plastycznych oraz stroików okolicznościowych
- wykonywanie wełnianych dekoracji met. filcowania
- odlewanie ozdób gipsowych
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie