- Pracownia kulinarna
Celem pracowni jest nauka czynności związanych z przygotowywaniem posiłków, poznawaniem zasad zdrowego odżywiania, zasad higieny oraz nauka obsługi urządzeń AGD. W pracowni kształtowane są umiejętności związane nauką planowania zakupów, oszczędnego gospodarowania budżetem. Poprzez prace grupowe i indywidualne w pracowni kształtowane są cechy uczestników tj. poczucie odpowiedzialności za wykonane zadania, umiejętność współdziałania i współpracy.
Zakres działań pracowni kulinarnej:
- przygotowanie potraw
- poznawanie zasad zdrowego żywienia, wartości produktów odżywczych
- rozwój umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie
- kształtowanie umiejętności poczucia estetyki przygotowanych potraw, czystości i dokładności oraz umiejętności podawania posiłków
- nabywanie praktycznej umiejętności obsługi sprzętów AGD (mikser, maszynka do mięsa, kuchenka, piekarnik, patelnie elektryczne, czajniki itp)
- kształtowanie umiejętności planowania i realizowania zakupów do pracowni
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia politechniczna
Celem pracowni jest zapoznanie uczestników z narzędziami stolarskimi oraz zasadami ich używania, z uwzględnieniem przepisów bhp. Podczas zajęć uczestnicy nabywają umiejętności obróbki drewna, wycinania, malowania, wykonywania prostych prac konserwatorskich w WTZ.
Zakres działań pracowni politechnicznej:
- nauka czynności związanych z obróbką drewna ( tj. czyszczenie, cięcie, klejenie drewna, malowanie)
- wycinanie elementów ozdobnych piłą taśmową
- wykonywanie półek, kwietników, ramek, karmników
- malowanie elementów drewnianych, metalowych
- odnawianie starych ławek, mebli itp.
- współpraca z innymi pracowniami np. poprzez wykonywanie elementów do zdobienia dla pracowni plastyczno-zdobniczej
- wykonywanie prostych prac naprawczych na terenie WTZ oraz dbanie o teren zielony przy WTZ
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia plastyczno – zdobnicza
Celem pracowni jestrozwijanie sprawność manualnej uczestników, koordynacji przestrzenno – ruchowej oraz ekspresji twórczej, w tym estetyki, wyobraźni, umiejętności wyrażania emocji, w tym:
– nauka różnych technik plastycznych i dziewiarskich,
– pobudzanie wyobraźni, rozbudzanie fantazji twórczej,
– kształtowanie potrzeb estetycznych, cierpliwości,
– nauka dokładności wykonywanych prac,
– rozwijanie indywidualnych talentów i uzdolnień,
– promowanie twórczości artystycznej,
– usprawnianie zdolności manualnych poszczególnych uczestników,
– dbałość o estetykę stanowiska pracy,
– podnoszenie wiary we własne siły.
Ze względu na zajęcia teatralne przeprowadzane w ramach pracowni plastyczno – zdobniczej wyznaczone są następujące cele:
– kształtowanie wyobraźni,
– kształtowanie poczucia estetyki,
– rozwijanie aspiracji twórczych,
-uświadomienie sobie własnych ograniczeń i zdolności,
-praca nad sobą,
-rozwijanie umiejętności komunikowania potrzeb, wyrażania własnych uczuć,
-rozbudzenie i rozwinięcie zainteresowań uczestnika, pomoc w osiągnięciu przez niego umiejętności, swobody i łatwości obcowania w towarzystwie poprzez taniec,
-poznanie możliwości własnego ciała,
-kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
-kształtowanie umiejętności koncentracji,
-kształtowanie umiejętności posługiwania się własnym głosem,
-kształtowanie umiejętności samokrytyki,
-wzbudzenie zainteresowań literaturą,
-poszerzenie wiedzy na temat budowy sztuki teatralnej,
-kształtowanie umiejętności interpersonalnych,
-rozwijanie empatii,
-kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
-doskonalenie umiejętności w zakresie kultury żywego słowa,
-kształtowanie pozytywnego stosunku do teatru jako dziedziny sztuki i miejsca spotkań z kulturą.
Zakres działań pracowni plastyczno-zdobniczej:
- nauka technik plastycznych
- przygotowywanie dekoracji do spektakli teatralnych
- zdobienie przedmiotów
- wykonywanie prac technicznych (kartki okolicznościowe, ozdoby z różnych materiałów, prace z bibuły)
- kształtowanie twórczości własnej
- wykonywanie form przestrzennych z drewna, masy solnej, gipsu
- przygotowywanie prac konkursowych o tematyce plastycznej
- przygotowywanie przedstawień teatralnych
- przygotowywanie prac na wystawy promujące twórczość osób niepełnosprawnych
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia muzykoterapii
Celem pracowni muzykoterapii jest rozwijanie zdolności wokalnych, kształtowanie słuchu, kształtowanie umiejętności wyrażania siebie i swoich uczuć przez muzykę.
Zakres działań pracowni muzykoterapii:
- pobudzenie aktywizacji
- poprawianie samopoczucia i samooceny
- rozwijanie zdolności twórczych poprzez improwizacje muzyczną
- usuwanie napięcia fizycznego
- relaksacja
- nauka gry na instrumentach muzycznych
- nauka śpiewu
- przygotowywanie utworów muzycznych do prezentacji scenicznych i teatralnych
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia komputerowa
Celem pracowni jest nauka podstaw obsługi komputera, korzystania z narzędzi internetowych oraz edukacja z wykorzystaniem programów komputerowych.
Zakres działań pracowni komputerowej:
- nauka podstaw obsługi komputera
- przepisywanie tekstów
- tworzenie samodzielnych tekstów i redagowanie strony internetowej
- korzystanie z zasobów internetu
- obsługa drukarki i niszczarki do papieru
- korzystanie z programów graficznych (paint, powerpoint)
- tworzenie gazetki warsztatowej i ulotek informacyjnych
- kształtowanie umiejętności pisania pism urzędowych, CV, życiorysu
- nauka i utrwalanie umiejętności obsługi sprzętów cyfrowych (aparat, kamera)
- prowadzenie treningu ekonomicznego
- rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
- podtrzymywanie umiejętności szkolnych
- doskonalenie czynności życia codziennego
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
- kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
- Pracownia cukiernicza
Cel pracowni jest nauka umiejętności przygotowywania wyrobów cukierniczych.
Zakres działania pracowni cukierniczej:
- nauka wykonywania wyrobów cukierniczych zgodnie z przepisem
- naukę planowania zakupów
- poznawanie nowych technik cukierniczych
- nauka umiejętności obsługiwania sprzętu i urządzeń AGD
- nauka dbania o stanowisko pracy
- -nauka dbania o odpowiednią jakość surowców wykorzystywanych do przygotowania wypieków
- udział w treningu ekonomicznym
- udział w praktykach zawodowych
- Pracownia kulturalno – artystyczna
Cel pracowni jest prowadzenie terapii przez sztukę oraz promowanie twórczości artystycznej osób niepełnosprawnych.
Zakres działań pracowni kulturalno-artystycznej:
- teatroterapia
- choreoterapia
- poznawanie kultury i sztuki
- doskonalenie technik plastycznych
- udział w treningu ekonomicznym
- rozwijanie ekspresji twórczej
- nauka umiejętności korzystania z oferty kulturalnej
- nauka planowania czasu wolnego
- promowanie twórczości osób niepełnosprawnych.