PRACOWNIE WTZ W MYŚLENICACH

  1. Pracownia kulinarna

Celem pracowni jest nauka  czynności związanych z przygotowywaniem posiłków, poznawaniem zasad zdrowego odżywiania, zasad higieny oraz nauka obsługi urządzeń AGD.  W pracowni kształtowane są umiejętności związane nauką planowania zakupów, oszczędnego gospodarowania budżetem. Poprzez prace grupowe i indywidualne w pracowni kształtowane są cechy uczestników tj.  poczucie odpowiedzialności za wykonane zadania, umiejętność współdziałania i współpracy.

Zakres działań pracowni kulinarnej:

  • przygotowanie potraw
  • poznawanie  zasad zdrowego żywienia, wartości produktów odżywczych
  • rozwój umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie
  • kształtowanie umiejętności poczucia estetyki przygotowanych potraw, czystości i dokładności oraz umiejętności podawania posiłków
  • nabywanie praktycznej umiejętności obsługi sprzętów AGD (mikser, maszynka do mięsa, kuchenka, piekarnik, patelnie elektryczne, czajniki itp)
  • kształtowanie umiejętności planowania i realizowania zakupów do pracowni
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia politechniczna

Celem pracowni jest zapoznanie uczestników z narzędziami  stolarskimi  oraz zasadami ich używania, z uwzględnieniem przepisów bhp. Podczas zajęć uczestnicy  nabywają umiejętności obróbki drewna, wycinania, malowania, wykonywania  prostych prac konserwatorskich w WTZ.

Zakres działań pracowni politechnicznej:

  • nauka czynności  związanych z obróbką drewna ( tj.  czyszczenie, cięcie, klejenie drewna, malowanie) 
  • wycinanie elementów ozdobnych  piłą taśmową 
  • wykonywanie półek, kwietników, ramek, karmników
  • malowanie elementów drewnianych, metalowych
  • odnawianie starych ławek, mebli itp.
  • współpraca z innymi pracowniami np. poprzez wykonywanie elementów do zdobienia dla pracowni plastyczno-zdobniczej
  • wykonywanie prostych prac naprawczych na terenie WTZ oraz dbanie o teren zielony przy WTZ
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia plastyczno – zdobnicza 

Celem pracowni jestrozwijanie sprawność manualnej uczestników, koordynacji przestrzenno – ruchowej oraz ekspresji twórczej, w tym estetyki, wyobraźni, umiejętności wyrażania emocji, w tym: 

– nauka różnych technik plastycznych i dziewiarskich, 

– pobudzanie wyobraźni, rozbudzanie fantazji twórczej,

– kształtowanie potrzeb estetycznych, cierpliwości,

– nauka dokładności wykonywanych prac,   

– rozwijanie indywidualnych talentów i uzdolnień, 

– promowanie twórczości artystycznej, 

– usprawnianie zdolności manualnych poszczególnych uczestników,

– dbałość o estetykę stanowiska pracy,  

– podnoszenie wiary we własne siły. 

Ze względu na zajęcia teatralne przeprowadzane w ramach pracowni plastyczno – zdobniczej wyznaczone są następujące cele:

– kształtowanie wyobraźni,

– kształtowanie poczucia estetyki,

– rozwijanie aspiracji twórczych,

 -uświadomienie sobie własnych ograniczeń i zdolności,

 -praca nad sobą,

 -rozwijanie umiejętności komunikowania potrzeb, wyrażania własnych uczuć,

 -rozbudzenie i rozwinięcie zainteresowań uczestnika, pomoc w osiągnięciu przez niego umiejętności, swobody i łatwości obcowania w towarzystwie poprzez taniec,

 -poznanie możliwości własnego ciała,

 -kształtowanie umiejętności pracy w grupie,

 -kształtowanie umiejętności koncentracji,

 -kształtowanie umiejętności posługiwania się własnym głosem,

 -kształtowanie umiejętności samokrytyki,

 -wzbudzenie zainteresowań literaturą,

 -poszerzenie wiedzy na temat budowy sztuki teatralnej,

 -kształtowanie umiejętności interpersonalnych,

 -rozwijanie empatii,

 -kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

 -doskonalenie umiejętności w zakresie kultury żywego słowa,

 -kształtowanie pozytywnego stosunku do teatru jako dziedziny sztuki i miejsca spotkań z kulturą.

Zakres działań pracowni plastyczno-zdobniczej:

  • nauka technik plastycznych
  • przygotowywanie dekoracji do spektakli teatralnych
  • zdobienie przedmiotów 
  • wykonywanie prac technicznych (kartki okolicznościowe, ozdoby z różnych materiałów, prace z bibuły)
  • kształtowanie twórczości własnej
  • wykonywanie form przestrzennych z drewna, masy solnej, gipsu
  • przygotowywanie prac konkursowych o  tematyce plastycznej
  • przygotowywanie przedstawień teatralnych
  • przygotowywanie prac na wystawy promujące twórczość osób niepełnosprawnych
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia muzykoterapii 

Celem pracowni muzykoterapii  jest rozwijanie zdolności wokalnych, kształtowanie słuchu, kształtowanie umiejętności wyrażania siebie i swoich uczuć przez muzykę.

Zakres działań pracowni muzykoterapii:

  • pobudzenie aktywizacji
  • poprawianie samopoczucia i samooceny
  • rozwijanie zdolności twórczych poprzez improwizacje muzyczną
  • usuwanie napięcia fizycznego
  • relaksacja
  • nauka gry na  instrumentach muzycznych
  • nauka śpiewu
  • przygotowywanie utworów muzycznych do prezentacji scenicznych i teatralnych
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia komputerowa 

Celem pracowni jest nauka  podstaw obsługi komputera, korzystania z narzędzi internetowych oraz edukacja z wykorzystaniem programów komputerowych.

Zakres działań pracowni komputerowej:

  • nauka podstaw obsługi komputera 
  • przepisywanie tekstów
  • tworzenie samodzielnych tekstów  i redagowanie strony internetowej
  • korzystanie z zasobów internetu
  • obsługa drukarki i niszczarki do papieru
  • korzystanie z programów graficznych (paint, powerpoint) 
  • tworzenie gazetki warsztatowej i  ulotek informacyjnych
  • kształtowanie umiejętności pisania pism urzędowych, CV, życiorysu 
  • nauka i utrwalanie umiejętności obsługi sprzętów cyfrowych (aparat, kamera)
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia cukiernicza

Cel pracowni jest  nauka umiejętności  przygotowywania   wyrobów cukierniczych.

Zakres działania pracowni cukierniczej:

  • nauka wykonywania wyrobów cukierniczych zgodnie z przepisem
  • naukę planowania zakupów 
  • poznawanie nowych technik cukierniczych 
  • nauka umiejętności obsługiwania sprzętu i urządzeń  AGD
  • nauka dbania  o stanowisko pracy
  • -nauka dbania o odpowiednią jakość surowców wykorzystywanych  do przygotowania wypieków 
  • udział w treningu ekonomicznym
  • udział w praktykach zawodowych
  1. Pracownia kulturalno – artystyczna

Cel pracowni jest prowadzenie terapii przez sztukę oraz promowanie twórczości artystycznej osób niepełnosprawnych. 

Zakres działań pracowni kulturalno-artystycznej:

  • teatroterapia
  • choreoterapia
  • poznawanie kultury i  sztuki 
  • doskonalenie  technik  plastycznych
  • udział w treningu ekonomicznym
  • rozwijanie ekspresji twórczej
  • nauka umiejętności korzystania z oferty kulturalnej
  • nauka planowania czasu wolnego 
  • promowanie twórczości osób niepełnosprawnych.