PRACOWNIE WTZ W DOBCZYCACH

  1. Pracownia aktywizacji zawodowej

Celem pracowni jest przygotowanie uczestników do intensywnego i efektywnego poszukiwania pracy, podtrzymywanie umiejętności szkolnych  tj. pisanie, czytanie, liczenie), kształtowanie umiejętności ekonomicznych, korzystania z urządzeń informatycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych.

Zakres działań pracowni aktywizacji zawodowej  obejmuje:

  • nauka umiejętności  obsługi urządzeń  elektronicznych (komputer, drukarka, skaner, fax)
  • nauka redagowania dokumentów aplikacyjnych: życiorysu, listu motywacyjnego, itd.
  • nauka umiejętności korzystania z Internetu podczas poszukiwania pracy
  • organizowanie  praktyk zawodowych
  • zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem  programów komputerowych
  • zajęcia interpersonalne 
  • wykonywanie prac z zakresu papieroplastyki (kartki okolicznościowe, ozdoby
    z kartonu, prace z bibuły)
  • trening ekonomiczny
  • trening społeczny
  • utrzymywanie porządku na terenie WTZ, dbanie o kwiaty doniczkowe
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia artystyczna 

Celem pracowni jest rozwijanie  sprawności  manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej,  kształtowanie wrażliwości artystycznej uczestników, a także  rozwój percepcji, wyobraźni
i samodzielności twórczej.

Zakres działań pracowni artystycznej obejmuje:

  • poznawanie technik plastycznych tj.  rysunek, malarstwo, rzeźbienie w masie solnej
  • wykonywanie odlewów  gipsowych i ceramicznych
  • zdobienie wyrobów  z drewna ( ramki, skrzynki, wieszaki)
  • wyklejanie z papieru – wydzieranki, wycinanki itp.,
  • robienie makramy
  • przygotowywanie stroików i ozdób  okolicznościowych
  • tworzenie gazetki warsztatowej i artystyczny wizerunek WTZ
  • trening ekonomiczny
  • trening społeczny
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia  zajęć domowych

Celem pracowni jest   opanowanie przez uczestnika umiejętności niezbędnych do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego oraz  poprawa zaradności osobistej 

Zakres działań pracowni gospodarstwa domowego obejmuje:

  • przygotowanie prostych posiłków
  • naukę obsługi sprzętów gospodarstwa domowego zgodnie z przepisami BHP tj. czajnik bezprzewodowy, frytkownica, kuchenka elektryczna, żelazko, robot kuchenny,
  • nauka   posługiwania się narzędziami ręcznymi i zmechanizowanymi stosowanymi w gospodarstwie domowym
  • nauka poznania różnych artykułów spożywczych oraz zasad ich obróbki, wykorzystania i przechowywania,
  • nauka  samodzielności w planowaniu, przygotowywaniu i podawania posiłków
  • nauka prawidłowego zachowania się podczas spożywania posiłków 
  • poznawanie okazjonalnych tradycji kulinarnych
  • trening ekonomiczny
  • trening społeczny
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia techniczna 

Celem aktywności uczestników w pracowni jest  poznawanie zasad obsługi narzędzi ręcznych i elektronarzędzi do obróbki drewna oraz rozróżnianie i dobór odpowiedniego narzędzia do wykonywanej pracy.  

Zakres działań pracowni technicznej  obejmuje:

  • organizację stanowiska pracy  zgodnie z zasadami BHP
  • nauka obsługi maszyn i narzędzi ręcznych
  • wykonywanie prac z drewna tj.  ramki do zdjęć i obrazów, kwietniki, półki, karmniki, komódki, skrzynki ogrodowe
  • malowanie drewna
  • współpraca z pracownią artystyczną – przygotowanie półproduktów do zdobienia
  • wykonywanie prostych prac konserwatorskich na terenie WTZ
  • dbanie o teren zielony wokół WTZ
  • trening ekonomiczny
  • trening społeczny
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie
  1. Pracownia rękodzieła 

Celem pracowni jest nauka umiejętności manualnych  związanych z haftem i szyciem.

Zakres działań pracowni rękodzieła obejmuje:

  • kształtowanie umiejętności szycia ręcznego ściegami tj. fastrygą, ściegiem prostym, gobelinowym, ozdobnym 
  • naukę wyszywania  technika krzyżykową, wstążkową i płaską
  • naukę robienia makramy,  tkania na krośnie, filcowania
  • naukę szycia na maszynie
  • naukę reperowania odzieży i przyszywania guzików
  • prowadzenie treningu ekonomicznego
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności praktycznych związanych z pracownią
  • podtrzymywanie umiejętności szkolnych
  • doskonalenie czynności życia codziennego 
  • rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
  • kształtowanie komunikacji społecznej, oraz integracji w grupie